• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Поради вчителя - логопеда

ВПЛИВ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ НА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ

Формування правильної вимови у дітей - це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів та ін.

Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення. Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.

З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад “Сорока”), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитком дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи.

Згідно з даними психологів і фізіологів, у дітей дошкільного віку з ОНР слабо розвинені дрібні м’язи рук, недосконала координація рухів, не закінчено окостеніння зап’ясть і фаланг пальців. Зорові і рухові аналізатори перебувають на різній стадії розвитку. Тому рухи характеризуються недостатньою чіткістю й організованістю. Відзначаються порушення координації, темпові розлади, стомлюваність і истощаемость рухів, недостатня сформованість графомоторних навичок. У дітей спостерігається порушення орієнтування на аркуші паперу, зайва м’язова напруженість, неправильне положення руки під час графомоторной діяльності, слабка розвиненість дрібної моторики, порушення координації тонких рухів руки. Тому необхідно розвивати дрібну моторику спеціальними вправами:

- Розминати пальцями пластилін, глину.

- Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.

- Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.

- Стискати та розтискати кулачки.

- Показувати окремо тільки по одному пальчику.

- Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.

- Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.

- Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.

- Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.

- Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.

- Складання матрьошок, пірамідок

- Ігри з піском, водою.

- Малювати, розфарбовувати, штрихувати.

- Різати ножицями.

Вправа № 1 «Долонька – замри!»

Мета: розвиток статистичної координації рухів пальців рук, вправа в утриманні пози.

Інструкція: витягнути руки вперед з розведеними пальцями і пробувати утримати 10 секунд. Якщо виходить утримати позу, то руки покласти на стіл. Педагог може злегка докласти долоні на руки дитину.

Вправа № 2 «Привіт – пока!»

Мета: тренування в згинанні і розгинанні всіх пальців разом і по черзі.

Інструкція: діти згинають руки в ліктях, тримають пензля перед особою, згинають і розгинають пальці одночасно, не стискаючи їх в кулачки. Далі згинають і розгинають по черзі, починаючи з великого пальця.

Гра № 3 «Подорож пальців»

Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців, розвиток кінчиків пальців рук, розвиток уваги.

Матеріал: аркуш паперу, на якому зображені 2 будиночка в різних кінцях «острівці» для пересування пальців.

Хід гри: дитина встановлює пальці близько першого будиночка. Потім починає пальцями пересуватися по острівцям до іншого будиночка, не відриваючи пальці від іншої «купини».

Правила: можна пересуватися, для початку, використовуючи 2 пальця; всі пальці повинні брати участь; не можна відривати перший палець, не переставивши інший.

Гра № 4 «Скарб»

Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців рук, розвиток кінчиків пальців рук, співвіднесення кольору, розвиток уваги.

Матеріал: Малюнок 1 (см нижче)

Хід гри: йти по купинах строго по карті, яка знаходиться над скринею.

Правило: беруть участь всі пальці; палець перший не відривати від купини поки не перейде інший палець.

Гра № 5 «Встигай-но!»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів рук.

Хід гри: (грають 2-10 чоловік) в процесі гри діти будують стовпчик з рук, виробляючи різні загальноприйняті комбінації. Наприклад, кулак – кулак – долоню.

Правило: Не можна помилятися. Рука, яка здійснила помилку, забирається.

Вправа №6 «Стілець»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування руху.

Інструкція: ліва долоня вертикально вгору. До її нижній частині залучається кулачок (великим пальцем до себе). Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук поперемінно на рахунок раз.

Вправа №7 «Стіл»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів, розвиток переключення.

Інструкція: ліва рука в кулачок. Зверху на кулачок покласти долоньку. Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук: права рука в кулачку, ліва долоня зверху кулачка. Можна робити поперемінно на рахунок раз.

Вправа №8 «Барабанщик»

Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів.

Інструкція: відбиваючи по одному такту правою (лівою) рукою, одночасно з тактом, відбиваємо правою рукою, і бити по столу вказівним пальцем лівої руки.

Вправа №9 «Ускладнений барабанщик»

Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів, утримання пози.

Інструкція: покласти перед собою праву (ліву) руку з розставленими пальцями, помістити вказівний палець на безіменний або середній на вказівний (або навпаки) і злегка відстукувати темп.

Вправа № 10 «Плоскогубці»

Мета: активізація і підготовка пальців рук для роботи з предметами (ручкою, олівцем, ножицями).

Інструкція: дитина затискає край столу між прямими пальцями (стискати якомога сильніше). Вправа виконують кілька разів.

Гра № 11 «Пара - непара»

Мета: розвиток уміння просторової орієнтуванні на папері; виховання емоційного, позитивного ставлення до гри.

Матеріал: 2 ручки різного кольору, листок в клітку.

Хід гри: на одному краї відзначається кордон і на іншому. Відстань вибирається гравцями довільно. Гравці повинні ходити по черзі, відзначаючи лінією (прямі, по діагоналі клітини) від кінця до наступного кінця клітини так далі. Виграє той, хто дійде першим до кордону.

СПРОБУЙТЕ РАЗОМ З ДІТЬМИ:

РІЗНОКОЛЬОРОВІ ПРИЩІПКИ

Мета: розвиток дрібної моторики рук; навчання розрізнення кольорів; розвиток уваги.

Матеріал: картонні геометричні фігури, різнокольорові прищіпки.

НАМИСТО

Мета: розвиток дрібної моторики, координації; розрізнення предметів за формою і кольором; концентрація уваги.

Матеріал: нитки, ґудзики різного розміру й різного кольору.

ШНУРІВКА

Мета: засвоєння навички вдягання; розвиток дрібної моторики, координації рухів, орієнтування в просторі.

Матеріал:дерев’яна форма, шнурки.

Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності. “Пальчикові ігри” – це інсценування яких-небудь рифмованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути поглажування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.

СПРОБУЙТЕ РАЗОМ ІЗ ДИТИНОЮ

“Зайчик”

На землі сніжок лежить,
(плавні рухи руками, розвести їх над “землею”)

Зайчик по сніжку біжить.
(Пальчикова фігурка, “зайчик”)

Мерзнуть вушка,
(Згинати й розгинати пальці – “Вушка”)

Мерзнуть лапки,
(Ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи їх). Наприклад, кулак – кулак – долоню.

Бо без валянців
(Утворити немовби дві “мисочки” долонями)

Та шапки. Ой!
(Двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру й піднести над головою).

“Зайчика злякались”

Ми ходили по гриби,
(Переступати двома пальцями по столу; “Гриб” – накрити кулачок опуклою долонею).

Зайчика злякались
(“Зайчик”)

Поховались за дуби
(“Дерево” – дві долоні, виставлені пальцями вгору, поставити навхрест).

Розгубили всі гриби
(“Гриб” і “Кошик” – з’єднати дві опуклі долоні).

Потім засміялись –
(усміхнутися)

Зайчика злякались!
(“Зайчик”; показати на нього вказівним пальцем другої руки).

”Їжачок”

Їжачок – хитрячок.
(Їжачок – з’єднати долоні разом з пальцями вгору);

Голочки гостренькі,
(великі пальці – на себе, решту перекреслити й поворушити ними).

Ось Грибки під дубком
(Дерево)

Він збира маленькі
(“Гриби”)

“Коники”

По гладенькому столі
(“Коник” чотирма пальцями (крім великого) стукати по столу)

Пальчики стукочуть.
(Стукати голосніше)

То не пальчики, ні-ні –

Коники цокочуть

Цок-цок-цок, цок-цок-цок,
(Стукати ритмічно, цокаючи язиком).

За місток.
(“Місток” – поставити руки (паличкою” одна на одну)

За млинок
(“Млинок” – крутити кулачками один над одним)

Цок-цок-цок, цок-цок-цок,
(“Коник”).

В чисте поле, за лісок
(“Дерево”)

Цок-цок-цок, цок-цок-цок,
(“Коник”)

Потім знову в дитсадок.
(“Дах” на головою)

“Котик”

Котик пухнастий,
(“Котик” – із кулачка відставити великий палець та мізинчик).

Вушка маленькі
(Поворушити відставленими пальцями).

Лапки м’якенькі.
(Скласти пальці в кулачок).

Кігті гостренькі,
(Зігнути пальці і поворушити ними).

“Гуси-гусенята”

Гуси-гусенята на ніжки
(“Гуси” (обома руками): показати на ноги.)

Одягли червоні панчішки.

І пішли рядком до корита
(“Йдуть” поряд)

Свіжої водиці попити.
(Нахиляються та підіймають “голівки”).

Підготувала вчитель - логопед ДНЗ №27 "Червона Шапочка" Адаменко Інна Олексіївна

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 172

Коментарi